Logo Caroline van Lankveld | Praktijk voor therapie, coaching, training, mindfulness

Blog over Vitaliteit en mindfulness in je werk

Je weet dat het essentieel is om in balans te blijven. Wanneer je met vitaliteit en focus je werk tegemoet treed, sta je in je kracht met aandacht voor jezelf en werkomgeving. Maar hoe doe je dit met een veeleisende baan?

Onderzoekers van de University of Surrey vergeleken 19 studies over het effect van mindfulness. Hun conclusie was dat Mindfulness trainingen succesvol zijn. Ze reduceren de zorgen die ons teisteren en vervolgens weer leiden tot stress. De formule zit ‘m volgens hen in mensen aan te sporen om hun manier van denken te veranderen. Met behulp van Mindfulness technieken leert men zich los te maken van van hun emotionele reactie ten aanzien van hun zorgen.

Uit ander wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat Mindfulness helpt om stress te verminderen. Het kan zelfs een reductie van 40% brengen! Ook blijkt Mindfulness een positieve impact op depressiviteit te hebben en het gebruik van medicatie als anti-depressiva te verminderen. Omdat Mindfulness helpt mensen zich meer bewust te zijn van hun gedachten en gevoelens. En hen leert afstand te nemen en negatieve gedachten vanuit een ander perspectief te zien. Wanneer we ons stresslevel naar beneden brengen, zal onze gezondheid toenemen. Dan kunnen ziektes minder snel vat op je krijgen. Juist door mindful met stressvolle situaties om te gaan, worden bijvoorbeeld pijn of emoties niet weggedrukt maar krijgen de ruimte en acceptatie. Hierdoor wordt stress voorkomen.

Effectieve tips voor meer vitaliteit

In mijn blog geef ik je graag een aantal effectieve tips voor op de werkvloer die je zelf eenvoudig kunt toepassen:

  • Take a break – Ga even wandelen. Is er een park nabij? De natuur brengt je geest snel in een meer ontspannen staat.
  • Concentreer je een paar minuten volledig op rustig in- en uitademen – Probeer niet krampachtig je geest vrij van gedachten te houden. Focus je eenvoudig helemaal op het in- en uitademen. Hierdoor kalmeert je geest.
  • Doe 1 ding – Focus je volledig op 1 taak voor een bepaalde tijd, neem dan even pauze en concentreer je vervolgens volledig op de volgende taak.
  • Vindt niet overal wat van – De hele dag door vinden we overal wat van, dat gaat heel snel en heel zwart of wit: iets is goed of slecht, leuk of niet leuk. Je wilt iets wel doen of niet. Ook al kunnen we niet stoppen met oordelen, je kunt je er wel bewust van worden.
  • Wees hier en nu – Bijvoorbeeld door in een vergadering telkens wanneer je gedachten beginnen af te dwalen, weer direct terug te keren naar de stem die spreekt. Zo kun je trachten zonder een onderbreking in de concentratie te luisteren. Door steeds je gedachten terug te brengen en te focussen, train je jezelf in het hier en nu te zijn.

info@carolinevanlankveld.nl of 06-41342450

Mindfulness in organisaties

‘You can’t stop the waves

but you can learn to surf.’

Jon Kabat-Zinn