Logo Caroline van Lankveld | Praktijk voor therapie, coaching, training, mindfulness

Help, mijn man zit thuis met een burn-out

Een jaar geleden, mijn man had net een reorganisatie achter de rug en ons nieuwe huis werd opgeleverd. En na een 5-daagse training die hij gaf kwam hij doodmoe thuis. Vreemd dacht ik, normaal krijgt hij hier enorme energie van. We gingen op vakantie maar zijn moeheid ging niet over. En er waren meer signalen: prikkelbaar, slechte concentratie, vergeetachtig en futloos, er kwam niet veel uit zijn handen. Hij was echt op. Diagnose burn-out.

Luisteren met je hart

Opeens zit je partner uitgeblust op de bank. Opeens is hij hele dagen thuis, aan het  liggen, lummelen en klungelen. Dit is een enorme overgang voor je partner, maar ook voor de rest van het gezin. Wat doe je dan?

Goed bedoelde adviezen en tips landen niet altijd of werken soms averechts. Luisteren daarentegen creëert ruimte voor gevoelens, zorgen, frustraties en klachten. Luisteren vanuit je hart, door te luisteren zonder oordeel is er ruimte voor wat er is. Daarnaast heeft het ook geholpen om te spiegelen wat je ziet, waarneemt bij de ander. Op momenten dat het niet goed gaat, maar zeker ook op momenten waarbij het beter gaat.

Hoe lang gaat dit nog duren?

Het herstelproces van een burn-out verloopt met wat stapjes vooruit, een stap achteruit, weer wat vooruit enz. Op momenten van een stap achteruit had ik het idee dat er geen einde aan kwam. De verleiding om me te bemoeien met z’n proces lag op de loer. Heb je wel passende begeleiding? Begin je niet te snel met werken? Onderneem je niet teveel of juist te weinig?

Op zulke momenten is het een kunst om ruimte en vertrouwen te hebben en te geven. Het besef dat een herstelproces veel tijd en energie kost helpt bij het ontwikkelen van geduld en vertrouwen. De stapjes waarin je tijdens een herstelproces achteruit gaat, is de stretch die je opzoekt. Het oprekken van je activiteiten en je energie helpt je om langzaam te herstellen.

Zorg voor jezelf

Zorgen voor jezelf is voor mij het belangrijkste aandachtspunt. De neiging is om de aandacht te richten op mijn partner en ervoor te zorgen dat alles in huis op rolletjes loopt. En hier zit een gevaar dat je jezelf overvraagt en dus overbelast. Ook ik heb een uitlaatklep nodig om stoom af te blazen of om nieuwe energie op te doen. Dus ontspanning in de vorm van sport en hobby’s is goed voor degene die een burn-out heeft maar zeker ook voor mij als partner. Het samen ondernemen van ontspannende activiteiten werkt heel goed. We hebben heel wat wandelingen gedaan samen met onze hond.

Als partner vraagt het de nodige draagkracht, want veel taken kwamen bij mij te liggen. Dat was niet altijd leuk maar door te blijven communiceren, wat eerder hulp te vragen en een aantal activiteiten te laten liggen, kwamen we een heel eind.

Kans voor groei

Een burn-out geeft je potentie voor groei. Niet alleen voor de degene die een burn-out heeft (denk aan beter begrenzen, te kiezen wat je echt wilt, te luisteren naar je lichaam) maar ook voor zijn of haar partner. De burn-out van mijn partner heeft mij meer in mijn kracht gezet. Ik ben enorm uitgedaagd om meer voor elkaar te krijgen en daarin meer van mezelf te laten zien. En dat zijn mijn vruchten van de uitdagende situatie van het afgelopen jaar. We kunnen meer dan we denken.

Heeft jouw partner een burn-out en heb jij behoefte aan begeleiding of heb je zelf een burn-out? Ik kijk graag mee hoe jij je draagkracht kan vergroten. Mail me of laat je reactie achter op de contactpagina.

Burn-out betekent veel wandelen.